De uitlatingen die minister Demir maandag heeft gedaan, hebben bij onze leden veel vragen en weerstand opgeroepen. ACOD Onderwijs heeft bij monde van onze algemeen secretaris Nancy Libert onmiddellijk en fel gereageerd in de media.
Veel leden melden ons dat ze door de uitlatingen van de minister geschoffeerd zijn en dat in menige leraarskamer de sfeer bedrukt is. Daarnaast hebben haar uitlatingen op de sociale media een stroom van hatelijke reacties richting onderwijspersoneel veroorzaakt.
Indien de minister beter onderwijs wil, moet ze er in de eerste plaats voor zorgen dat voor iedere klas een goed opgeleide leerkracht staat. Bovendien onthoudt ze zich best van uitspraken die leerkrachten ontmoedigen en jongeren ontraden de lerarenopleiding aan te vatten.
Wij betreuren dat de minister van Onderwijs dergelijke respectloze uitlatingen doet in de media en ze de waardering voor het beroep van leraar ondermijnt.
Hieronder hernemen we onze reacties puntsgewijs.
Minder pedagogische studiedagen
In het basisonderwijs kunnen gedurende maximaal drie halve dagen pedagogische studiedagen worden georganiseerd, telkens mét pedagogisch zinvolle opvang van de leerlingen. In het secundair onderwijs worden de pedagogische studiedagen afgeschaft. Collectieve vormingsmomenten kunnen plaatsvinden op andere tijdsippen, bijvoorbeeld voor de start van het schooljaar of tijdens een schoolvakantie of de evaluatiedagen.
Pedagogische studiedagen zijn wél bevorderlijk voor de onderwijskwaliteit, indien ze zinvol ingevuld worden. Het is echter onaanvaardbaar dat ze buiten de gewone arbeidstijd georganiseerd worden. Het is onbegrijpelijk dat zulk voorstel gedaan wordt terwijl iedereen weet dat de werkdruk in het onderwijs nu al te hoog is.
Minder evaluatiedagen – de werking van de klassenraden in het secundair onderwijs herbekeken
Het aantal evaluatiedagen wordt verlaagd, afgestemd op het evaluatiesysteem en de onderwijsvorm.
De directeur krijgt vrijheid bij het samenstellen van de klassenraad, leraren levensbeschouwelijk onderricht en leraren van keuzevakken moeten niet langer automatisch deel uitmaken van de klassenraad.
Ieder kind heeft recht op een grondige evaluatie. Kwaliteitsvol evalueren kost nu eenmaal tijd. Als we het aantal evaluatiedagen beperken en toch kwaliteitsvol willen evalueren, dan zullen de leerkrachten tot middernacht moeten samenzitten.
Ook leerkrachten die levensbeschouwelijke vakken of ‘bijvakken’ geven, hebben de leerlingen een gans schooljaar gevolgd en kunnen zinvol bijdragen tot hun evaluatie. Hun aanwezigheid is een basisvoorwaarde om een correct beeld te vormen van de ontwikkeling van een leerling. Wat zijn trouwens de mogelijke juridische gevolgen van een ongunstige beslissing van de klassenraad wanneer niet alle leerkrachten aanwezig waren?
Facultatieve vakantiedagen verdwijnen in het basis- en secundair onderwijs
We weten voorlopig niet om welke reden deze facultatieve vakantiedagen in het verleden zijn ingevoerd. Als deze reden nog steeds bestaat, dan moeten deze dagen behouden blijven. Deze zaak moet dus nader onderzocht worden.
De eerste en de laatste schooldag effectieve lesdagen
Dit is een schoolvoorbeeld van symboolpolitiek. De dag na de eindexamens nog lesgeven, is onmogelijk. Dit is even zinloos als een politicus te vragen onmiddellijk na de verkiezingen campagne te voeren.
Onze leerlingen krijgen 22 lesdagen per schooljaar minder
De minister kijkt enkel naar lesdagen, niet naar het aantal effectieve lesuren per week. Onze leerlingen hebben in werkelijkheid per week meer lesuren dan het OESO-gemiddelde.
|
Nancy Libert algemeen secretaris Wil je de auteur contacteren? Stuur haar dan een e-mail. |

