‘Om te beginnen een dikke merci aan die bijna tienduizend leerkrachten: zij hebben bovenop hun zware job nog de tijd genomen om aan dit onderzoek deel te nemen. Uit de grote respons blijkt dat leerkrachten het beu zijn om afgeschilderd te worden als mensen die weinig uren kloppen en veel vakantie hebben. Dit was de kans om op een wetenschappelijke manier aan te tonen hoe intens de job van een leraar is en jullie hebben die kans gegrepen.
Leraars werken gemiddeld 46 uur tijdens een lesweek. Een leerkracht heeft een weekjob, een weekendjob en een vakantiejob… wie doet hem of haar dat na?
Voor ons is het duidelijk: het loopbaandebat moet zo vlug mogelijk opnieuw worden opgestart en moet de andere richting uit dan die waarin het was vertrokken. Er kan geen sprake zijn om de opdracht van de leerkrachten te verzwaren. Wij zullen constructief deelnemen aan het debat, maar voor ons kan het maar één richting uit en dat is naar het verlichten van de opdracht.
Dit kan op twee manieren, door de kerntaak van de leerkracht af te bakenen én door de overdreven administratieve planlast aan te pakken. Het moet voortaan duidelijk zijn wie wat vraagt van de leerkracht: inspectie, schoolbestuur, directeur,… Het kan niet langer de bedoeling zijn dat de zwarte piet van de ene naar de andere wordt doorgeschoven, want uiteindelijk daar is maar één iemand het slachtoffer van en dat is de leerkracht.
Collega’s jullie kunnen rekenen op ACOD Onderwijs. Wij zullen jullie aan de onderhandelingstafel met hart en ziel verdedigen, want ieder van jullie is dat waard.’
![]() |
Nancy Libert algemeen secretaris Wil je de auteur contacteren? Stuur haar dan een e-mail. |